Postępowanie układowe
Jest to postępowanie umożliwiające zawarcie układu z wierzycielami po sporządzeniu i zatwierdzeniu spisu wierzytelności, które można prowadzić , w uproszczonym trybie, wobec dłużnika niewypłacalnego lub zagrożonego niewypłacalnością o ile suma wierzytelności spornych uprawniających do głosowania nad układem nie przekracza 15% sumy wierzytelności uprawniających do głosowania nad układem.
Zgodnie z art. 227 ustawy Prawo Restrukturyzacyjne (dalej: PrRes) wniosek o otwarcie przyspieszonego postępowania układowego winien zawierać m. in. propozycje układowe wraz ze wstępnym planem restrukturyzacyjnym. Należy spodziewać się, że wielu przedsiębiorców już na tym etapie uzna za uzasadnione skorzystanie z usług doradcy restrukturyzacyjnego. Wydaje się to o tyle słuszne, że dokumenty będą wykorzystywane w dalszym etapie postępowania. Warto podkreślić, że zgodnie z art. 24 ust. 2 pkt. 4 Ustawy ta sama osoba fizyczna lub prawna może być wybrana dla danego dłużnika doradcą restrukturyzacyjnym.


Zgodnie z art. 38 ust. 1 PrRes sąd w postanowieniu o otwarciu przyspieszonego postępowania układowego (PPU) powołuje nadzorcę sądowego. Kolejny ustęp art. 38 stanowi, że na wniosek dłużnika z dołączoną pisemną zgodą wierzyciela lub wierzycieli mających łącznie więcej niż 30% sumy wierzytelności, sąd powołuje do pełnienia funkcji nadzorcy sądowego osobę fizyczną lub prawną wskazaną przez dłużnika, która spełnia wymogi doradcy restrukturyzacyjnego.
Art. 40 PrRes wskazuje na czynności, które w szczególności wykonuje nadzorca sądowy:
1. Zawiadomienie wierzycieli o otwarciu postępowania restrukturyzacyjnego;
2. Sporządzenie planu restrukturyzacyjnego i spisu wierzytelności;
3. Ocena propozycji układowych, w tym w razie potrzeby, doradztwo w zakresie ich zmiany w celu zapewnienia zgodności z prawem i możliwości ich wykonania, podejmowanie działań w celu złożenia przez wierzycieli możliwie największej liczby ważnych głosów, udział w zgromadzeniu wierzycieli oraz złożenie opinii o możliwości wykonania układu;
4. W przyspieszonym postępowaniu układowym – sporządzenie spisu wierzytelności spornych.
Dodatkowo, zgodnie z art. 26 PrRes nadzorca informuje przedsiębiorcę o dostępnych źródłach finansowania, w tym pomocy publicznej, a także współpracuje z nim w celu uzyskania tego finansowania.
Zgodnie z art. 261 Ustawy, nadzorca sądowy w terminie dwóch tygodni od otwarcia PPU sporządza i przekłada sędziemu – komisarzowi:
1. Plan restrukturyzacyjny uwzględniający propozycje restrukturyzacji przedstawione przez dłużnika;
2. Spis wierzytelności;
3. Spis wierzytelności spornych.
Bardzo ważnym aspektem planu restrukturyzacyjnego jest uwiarygodnienie założonych efektów, co jest związane z zabezpieczeniem jego wykonania, np. pozyskania kredytu, inwestora itd. Stanowi o tym art. 118 Ustawy. W tym zakresie należy dostrzegać rolę nadzorcy sądowego, współdziałającego z dłużnikiem.


Biorąc pod uwagę specyfikę każdego przedsiębiorstwa oraz jego złożoność, konieczne jest sporządzenie wieloaspektowej diagnozy, a następnie koncepcji działań naprawczych z uwzględnieniem rynków, na których ono funkcjonuje. To zadanie winno być zrealizowane na profesjonalnym poziomie. Należy mieć na względzie fakt, że plan restrukturyzacyjny będzie doręczony zgodnie z art. 263 ust. 2 Ustawy wierzycielom, którzy mają udzielić wsparcia. Zgodnie z art. 114 ust. 1 Ustawy nadzorca sądowy przedstawia na zgromadzeniu wierzycieli główne założenia planu restrukturyzacyjnego. Zgodnie z art. 115 Ustawy nadzorca sądowy dostarcza także zgromadzeniu wierzycieli opinię o możliwości wykonania układu. Należy zatem oczekiwać, że plan restrukturyzacyjny będzie sporządzony kompetentnie i będzie obrazować całokształt zjawisk gospodarczych, które doprowadziły do obecnej sytuacji dłużnika oraz program działań naprawczych, które przywrócą jego sprawność biznesową (czyli zdolność do generowania dodatnich przepływów pieniężnych) i w efekcie spłatę zobowiązań wynikających z przyczyn układowych. Dla przedsiębiorstw średnich i dużych plany restrukturyzacji sporządzać będą zapewne spółki handlowe, zatrudniające liczne grono doradców z poszczególnych dziedzin i spełniające wymogi doradcy restrukturyzacyjnego.
Co do zasady dłużnik ma prawo nadal zarządzać przedsiębiorstwem, jednak dokonanie czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu wymagało będzie zgody nadzorcy sądowego. Jeśli jednak spełnione zostaną przesłanki z art. 239 ust. 1 PrRes, (tj. dłużnik naruszy prawo w zakresie sprawowania zarządu, skutkiem czego nastąpi pokrzywdzenie wierzycieli, sposób sprawowania zarządu nie będzie dawał gwarancji wykonania układu lub dłużnik omówi wykonywania poleceń sędziego-komisarza lub nadzorcy sądowego, w szczególności nie dotrzyma terminu złożenia propozycji układowych zgodnych z prawem) Sąd może z urzędu uchylić zarząd dłużnika i wyznaczyć zarządcę.
Z chwilą otwarcia przyspieszonego postępowania układowego mienie przedsiębiorstwa oraz mienie należące do dłużnika wchodzi w skład masy układowej. Jednocześnie jednak dłużnik uzyskuje ochronę swojego majątku przed działaniami wierzycieli, bowiem toczące się postępowania egzekucyjne co do wierzytelności objętych układem ulegają zawieszeniu, a wszczęcie nowego postępowania co do takich wierzytelności jest niedopuszczalne. Dodatkowo, dłużnik może wnioskować o zawieszenie do trzech miesięcy postępowań egzekucyjnych dotyczących wierzytelności nieobjętych układem z mocy prawa, jeśli zostały skierowane do przedmiotu zabezpieczenia niezbędnego do prowadzenia przedsiębiorstwa.

Dlaczego warto wybrać nas?
Profesjonalni
Doradcy
Doradcy restrukturyzacyjni posiadający wiedzę i doświadczenie konsultantów biznesowych, biegłych rewidentów i prawników – co gwarantuje skuteczne działania naprawcze.
29 lat
doświadczenia
DGA Centrum Sanacji Firm S.A. należy do Grupy Kapitałowej DGA działającej na polskim rynku od 29 lat. Grupa Kapitałowa DGA to z jednej strony podmioty doradcze, z drugiej inwestycje kapitałowe z różnorodnych branż.
Kompleksowa
Obsługa
Oferujemy: pozyskiwanie środków pomocowych, zarządzanie projektami, doradztwo przy restrukturyzacjach, szkolenia, doradztwo w zarządzaniu, badania opinii i rynku, usługi audytorskie, zarządzanie kapitałem ludzkim.
Nasz zespół
Andrzej Głowacki
Doradca restrukturyzacyjny - licencja nr 689, biegły sądowy przy Sądzie Okręgowym w PoznaniuThe founder of Consulting WP, he has been the captain of this ship from the beginning and has sailed...
view profileIwona Pilarczyk – Smocikowska
Doradca restrukturyzacyjny - licencja nr 929She is an accomplished business developer. Her skills at creating relationships with clients are...
view profileAnna Szymańska
Doradca restrukturyzacyjny - licencja nr 688She is an accomplished business developer. Her skills at creating relationships with clients are...
view profilePaweł Multaniak
Doradca restrukturyzacyjny - licencja nr 357, biegły rewident (nr 11281)He has helped Business WordPress Theme reach new heights and enter new markets. His skills of understanding...
view profileEwelina Walinciak
Biegły rewident (nr 11213)Tax laws and regulations are some of the most complicated and infuriating parts of the financial...
view profileTomasz Nowak
Biegły rewident ( nr 7465)Tax laws and regulations are some of the most complicated and infuriating parts of the financial...
view profile